Przejdź do treści Wyszukiwarka

Wyszukiwarka obiektów

Aktualności

Konferencja Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej – Gościnność ze znakiem jakości

13 grudnia 2022 r. w Wieliczce odbyła się konferencja „Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej – Gościnność ze znakiem jakości.” Była ona okazją nie tylko do podsumowań, ale także dyskusji o tym, w jakim kierunku może zmierzać polska turystyka i jaką rolę w jej rozwoju oraz poprawie jakości oferty turystycznej odgrywa program Certyfikacji POT.

Gości konferencji powitał wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy, który już na wstępie podkreślił ważną rolę projektu certyfikacji POT, jako narzędzia upowszechniającego dobre praktyki w turystyce, dającego najlepsze wzorce jak należy gościć turystów, a dla podróżnych stanowiącego bardzo ważną informację, gdzie mogą bezpiecznie i komfortowo wypocząć.  

Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Anna Salamończyk-Mochel dodała: Przed nami ostatnie już miesiące z Polskim Bonem Turystycznym. To czas, który pozwoli skorzystać z niego jeszcze większej liczbie beneficjentów i czas, w którym powinniśmy zadbać o to, aby na zimowy wypoczynek wybrali właśnie Państwa obiekty. Polska Organizacja Turystyczna nieustannie prowadzi szereg działań promocyjnych i aktywizujących, skierowanych zarówno do beneficjentów, jak i przedsiębiorców z branży turystycznej, do których trafiają środki z tytułu płatności bonami, lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych, władz samorządowych – wszystkich tych, dzięki którym rozpędzony przez PBT popyt na lokalne podróżowanie może nie tylko się utrzymywać, ale też stale rozwijać. Aby tak się stało potrzebna jest przede wszystkim wysokiej jakości oferta turystyczna. Certyfikat Dobrych Praktyk Polskiej Organizacji Turystycznej to projekt, którego celem jest dbanie o tę jakość i najwyższe standardy oraz tworzenie bazy najlepszych, certyfikowanych obiektów turystycznych. POT jako organizacja certyfikująca pełni rolę weryfikującą i promującą wyróżnione podmioty. Jeśli zaś chodzi o jakość oferty to główna w tym rola i zasługa uczestników tego projektu. To przede wszystkim Państwa gościnność i codzienne zaangażowanie w podnoszenie jakości usług sprawiają, że turyści chcą wypoczywać w naszym kraju i wracać do miejsc, w których czują się mile widziani. Dziękuję, że od początku dzieliliście się Państwo z nami swoim doświadczeniem, opiniami i wskazówkami. A przede wszystkim za to, że budujecie na polskiej mapie turystycznej wyjątkową ofertę miejsc wypoczynku ze znakiem najwyższej jakości.

Wstępem do debaty było podsumowanie dotychczasowych efektów certyfikacji POT, które zaprezentowała liderka projektu, Katarzyna Kasia-Mucha. Ponad 3250 zgłoszonych przedsiębiorców, 3150 wydanych Certyfikatów Dobrych Praktyk POT, w tym ponad 2700 certyfikowanych miejsc dla dzieci i rodzin z dziećmi to najważniejsze liczby podsumowujące zakończoną w 2021 roku i trwającą obecnie II edycję projektu. Równie ważne są głosy przedsiębiorców uczestniczących w projekcie, którzy wzięli udział w ankietach podsumowujących jego pierwszą edycję:

„Udział w projekcie Certyfikacji realizowanym przez Polską Organizację Turystyczną daje możliwość dotarcia z naszym produktem do większej liczby odbiorców.”

„Uzyskanie Certyfikatu Dobrych Praktyk przyczynia się̨ do rozwoju obiektu, dbania o wysoki standard oferowanych usług co zwiększa zadowolenie gości.”

„Certyfikacja uwiarygadnia obiekt w oczach klientów wprowadzając od samego początku element zaufania.”

„Bardzo pozytywna inicjatywa wspierająca biznes mały i duży.”

Podobne głosy wybrzmiewały podczas debaty z udziałem Anny Salamończyk-Mochel – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Teresy Wilk – Dyrektor Biura Turystyki Jaworzyna Tour, Pawła Mierniczaka – Dyrektora Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Daniela Puciato – Członka Zarządu ds. Handlowych Polskiego Holdingu Hotelowego Sp. z o.o. i Krzysztofa Jędrochy – Członka Rady IGHP, Wiceprezesa Janpol S.A., Dyrektora ds. handlowych Hotelu Wyspiański. Rozmowa ekspertów zamieniła się w żywą dyskusję z obecnymi na sali gośćmi reprezentującymi przedsiębiorstwa turystyczne z całej Polski. Zarówno eksperci, jak i przedsiębiorcy byli zgodni, że Certyfikacja, która ustanawia normy i pomaga weryfikować, a następnie wyróżnić firmy turystyczne przestrzegające określonych standardów jest narzędziem ważnym i potrzebnym. Przede wszystkim jest drogowskazem dla turystów poszukujących sprawdzonych, dostosowanych do ich potrzeb ofert, ale także samych przedsiębiorców, dla których jest narzędziem budowania reputacji, skutecznym wsparciem marketingu, planowania i dalszego poprawiania jakości oferty. Wszyscy rozmówcy zgodnie podkreślali, że niezwykle istotną rolę w procesie certyfikacji odgrywa podmiot certyfikujący – wiarygodny i dysponujący zapleczem oraz odpowiednimi metodami oceny, ale także zapewniający dodatkowe wsparcie merytoryczne i promocyjne certyfikowanych podmiotów. W przypadku Certyfikatu Dobrych Praktyk POT jego uczestnicy szczególnie doceniają stronę internetową projektu z interaktywną mapą wyróżnionych obiektów, ale także szeroką promocję realizowaną przez Polską Organizację Turystyczną, współpracujące z nią Lokalne i Regionalne Organizacje Turystyczne, Urzędy Marszałkowskie i Gminne oraz organizowane przez POT szkolenia w zakresie dobrych praktyk w turystyce. Zgoda panowała także w kwestii zasadności dalszego budowania marki Certyfikat Dobrych Praktyk POT na dotychczasowych zasadach tj. bezpłatnie dla uczestników i z możliwością poszerzania kategorii certyfikacji w zależności od bieżących trendów turystycznych i wyzwań dla branży.

Wydarzenie zamknęły warsztaty dla przedsiębiorców dotyczące prowadzenia mediów społecznościowych, które były kolejną tego dnia okazją do wymiany doświadczeń, zdobycia nowej wiedzy i nawiązania relacji. 

Więcej o Certyfikacie Dobrych Praktyk POT -> https://certyfikat.pot.gov.pl/

Andrzej Gut-Mostowy – wiceminister sportu i turystyki, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. promocji polskiej marki.
Od lewej: Terasa Wilk – Dyrektor Biura Turystyki Jaworzyna Tour; Daniel Puciato – Członek Zarządu ds. Handlowych Polskiego Holdingu Hotelowego Sp. z o.o.; Anna Salamończyk-Mochel – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej; Paweł Mierniczak – Dyrektor Małopolskiej Organizacji Turystycznej; Krzysztof Jędrocha – Członek Rady IGHP, Wiceprezes Janpol S.A., Dyrektor ds. handlowych Hotelu Wyspiański.
Katarzyna Kasia-Mucha – Lider Projektu Certyfikat Dobrych Praktyk POT.
Anna Nowosielska – warsztaty szkoleniowe dla przedsiębiorców „Współczesne trendy w prowadzeniu mediów społecznościowych dla branży turystycznej”.

17 stycznia, 2023